Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/12719
Title: Сучасні підходи до організації готельно-ресторанного бізнесу
Other Titles: Modern Approaches to the Organization of the Hotel and Restaurant Business
Authors: Банєва, Ірина Олексіївна
Baneva, Irina
Величко, Олена В’ячеславівна
Velychko, Olena
Keywords: готельно-ресторанний бізнес
організація
розвиток
інноваційні технології
hotel and restaurant business
organization
development
innovative technologies
Issue Date: 2022
Citation: Банєва І. О., Величко О. В. Сучасні підходи до організації готельно-ресторанного бізнесу. Modern Economics. 2022. № 36(2022). С. 6-11. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V36(2022)-01.
Banyeva I., Velychko O. (2022). Modern approaches to the organization of the hotel and restaurant business. Modern Economics, 36(2022), 6-11. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V36(2022)-01.
Abstract: У статті розкриті сучасні підходи до організації готельно-ресторанного бізнесу. Визначено, що на готельно-ресторанний бізнес в Україні та світі впливають багато факторів, серед яких, політична стабільність, корупція, якість та доступність навчання фахівців готельно-ресторанної справи, рівень професіоналізму персоналу. З’ясовано, що ключовим завданням у діяльності готельно-ресторанному бізнесі є правильна організація послуг постачання. Встановлено, що одним із найважливіших питань ефективного функціонування суб’єктів готельно-ресторанного бізнесу є наявність відповідної матеріально-технічної та фінансової бази. Виявлено, що на розвиток готельно-ресторанного бізнесу значною мірою впливають безпосередньо імідж закладу, який створює позитивне сприйняття готелю чи ресторану в баченні клієнтів. Визначено, що одним із сучасних підходів до організації готельно-ресторанного бізнесу є підвищення конкурентоспроможності діяльності на ринку послуг через соціальні мережі та власну сторінку. Встановлено, що підхід до організації готельно-ресторанного бізнесу, який базується на застосуванні інформаційних (цифрових технологій) дозволяє управляти всіма процесами, які відбуваються в діяльності. Виділено такі інноваційні технології, які виконують особливу роль в організації готельно-ресторанного бізнесу в умовах сьогодення, як: інноваційне управління енергією, прогнозне та інноваційне обслуговування, розумне зарезервоване місце для паркування, ключ від номера, інфрачервоний сканер, система безконтактних платежів, веб-чат-боти, голосове керування, Tech Lounges і цифрові конференц-зали, автоматизовані системи управління власністю, віртуальна та доповнена реальність. Визначено, що подальший розвиток організації готельно-ресторанного бізнесу включає не тільки аналіз, але й планування та прогнозування діяльності на майбутнє за відповідними етапами, починаючи з аналізу внутрішнього та зовнішнього середовища та визначення загальної стратегії діяльності.
The hotel and restaurant business is one of the main components of the service sector. Given the importance of the hotel and restaurant business as an important component of the country's economic development, the topicality of the topic of the article determines the search for approaches to the organization of this type of business. Purpose. The purpose of the article is to reveal modern approaches to the organization of the hotel and restaurant business. Results. It was determined that many factors affect the hotel and restaurant business in Ukraine and the world, including political stability, corruption, the quality and availability of training for hotel and restaurant specialists, and the level of professionalism of the staff. It was found that the key task in the hotel and restaurant business is the correct organization of supply services. It has been established that one of the most important issues for the effective functioning of hotel and restaurant business entities is the availability of the appropriate material, technical and financial base. It was found that the development of the hotel and restaurant business is directly influenced by the image of the establishment, which creates a positive perception of the hotel or restaurant in the eyes of customers. It was determined that one of the modern approaches to the organization of the hotel and restaurant business is to increase the competitiveness of activities in the service market through social networks and one's own page. It has been established that the approach to the organization of the hotel and restaurant business, which is based on the application of information (digital) technologies, allows you to manage all the processes that take place in the activity. Innovative technologies that play a special role in the organization of the hotel and restaurant business in today's conditions are highlighted, such as: innovative energy management, predictive and innovative service, smart reserved parking space, room key, infrared scanner, contactless payment system, web chat -bots, voice control, Tech Lounges and digital conference rooms, automated property management systems, virtual and augmented reality. Conclusions. It was determined that the further development of the organization of the hotel and restaurant business includes not only analysis, but also planning and forecasting of activities for the future at the appropriate stages, starting with the analysis of the internal and external environment and the determination of the general strategy of the activity.
URI: https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/12719
Appears in Collections:Modern Economics. - 2022. - Вип. 36
Статті (Факультет менеджменту)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
banyeva.pdf243,51 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.