Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/12753
Title: Методичні засади контент-аналізу сайтів
Other Titles: Methodological Principles of Content Analysis of Websites
Authors: Носенко, Ю. М.
Нечипоренко, О. М.
Сінельник, Л. М.
Nosenko, Yu. M.
Nechiporenko, O. M.
Sinelnyk, L. M.
Keywords: сайт
Screaming Frog
XML-sitemaps.com
URL Profiler
Google Ads
site
content
content analysis
quantitative content analysis
qualitative content analysis
контент
контент-аналіз
кількісний контент-аналіз
якісний контент-аналіз
Issue Date: 2022
Citation: Носенко Ю. М., Нечипоренко О. М., Сінельник Л. М. Методичні засади контент-аналізу сайтів. Modern Economics. 2022. № 36(2022). С. 96-102. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V36(2022)-14.
Nosenko Yu. M., Nechiporenko O. M., Sinelnyk L. M. (2022). Methodological principles of content analysis of websites. Modern Economics, 36(2022), 96-102. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V36(2022)
Abstract: Встановлено, що контент-аналіз – метод кількісно-якісного вивчення вмісту для вимірювання або виявлення певних тенденцій та фактів, що зображені в пропонованих до вивчення текстах. З’ясовано, що перші приклади контент-аналізу почали з’являтися в соціальних дисциплінах починаючи з 30-х рр. минулого століття в США. Обґрунтовано, що базова система аналізу контенту включає: швидке поновлення контенту, пошук контенту на певному ресурсі, збирання контенту про постійних та потенційних клієнтів, аналіз аудиторії, аналіз відвідування ресурсу. Доведено, що необхідно проводити аналіз контенту сайту, коли основні завдання віртуального проєкту розв’язуються недостатньо швидко чи занадто ефективно. Кількісний контент-аналіз характеризується частотою появи у тексті певних характеристик. Якісний контент-аналіз – передбачає вивчення форми та структури контенту. Виділено дев’ять етапів контент-аналізу серед яких: аналіз ситуації, складання плану, складання описів; сканування сайту. Аналіз описів для всіх типів продукції, які пропонуються на сайті; перевірка ефективності контенту – кількість переглядів, кількість унікальних відвідувачів, цитування, показник відмов; внесення відомостей про ключові слова/фрази. Створення карти ключових слів/фраз для сторінок, які вважаються найбільш значущими; вивчення ключових слів. Аналіз статистики запитів для переліку ключових слів; Інтеграція інформації з ключових слів. Визначення ключових фраз, кількості запитів, інформації про конкуренцію, занесення інформації в таблицю; визначення якого контенту не вистачає. Визначення додаткових ключових слів та контенту який їм відповідає; аналіз додаткових параметрів віртуальних сторінок. Дослідження популярних і не популярних сторінок, сторінок з підвищеним рівнем ризику (містять скопійовані матеріали або інформацію, яка не викликає жодного інтересу), вдосконалення публікацій; складання рекомендацій. Виділено програмні засоби для аналізу контенту сайту: Screaming Frog, XML-sitemaps.com, URL Profiler, Google Ads.
It has been established that content analysis is a method of quantitative and qualitative study of content to measure or identify certain trends and facts reflected in the texts proposed for study. The first examples of content analysis began to appear in social disciplines starting from the 30s of the last century in the USA. The basic system of content analysis includes: quick update of content, search for content on a certain resource, collection of content about regular and potential customers, audience analysis, analysis of resource visits. It is necessary to analyze the content of the site when the main tasks of the virtual project are not solved quickly enough or too efficiently. Quantitative content analysis is characterized by the frequency of occurrence of certain characteristics in the text. Qualitative content analysis - involves studying the form and structure of content. Nine stages of content analysis are distinguished: analysis of the situation, drawing up a plan, drawing up descriptions; site scanning. Analysis of descriptions for all types of products offered on the site; checking the effectiveness of the content - number of views, number of unique visitors, citations, rejection rate; entering information about keywords/phrases. Creating a map of keywords/phrases for the pages that are considered most significant; studying keywords. Analysis of query statistics for a list of keywords; integration of information from keywords. Determination of key phrases, the number of requests, information about the competition, entering information into the table; determining which content is missing.Definition of additional keywords and content corresponding to them; analysis of additional parameters of virtual pages. Research of popular and unpopular pages, pages with an increased level of risk (contain copied materials or information that does not cause any interest), improvement of publications; making recommendations. Selected software tools for site content analysis: Screaming Frog, XML-sitemaps.com, URL Profiler, Google Ads
URI: https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/12753
Appears in Collections:Modern Economics. - 2022. - Вип. 36

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
nosenko.pdf298,11 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.