Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/14848
Title: Розвиток гірськолижних курортів та комплексів як один із факторів підвищення привабливості Карпатського регіону
Other Titles: Development of Ski Resorts and Complexes As one of the Factors of Increasing the Attractiveness of the Carpathian Region
Authors: Долга, Г. В.
Dolha, H. V.
Keywords: туризм
курорт
гірськолижний курорт
Карпатський регіон
туристично-рекреаційний потенціал
криза
tourism
resort
ski resort
Carpathian region
tourist and recreational potential
crisis
Issue Date: 2023
Publisher: Чернівецький торговельно-економічний інститут Державного торговельно-економічного університету
Citation: Долга Г. В. Розвиток гірськолижних курортів та комплексів як один із факторів підвищення привабливості Карпатського Регіону. Modern Economics. 2023. № 39(2023). С. 33-38. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V39(2023)-05.
Abstract: У статті досліджуються науково-прикладні положення щодо розвитку гірськолижних курортів та комплексів як одного із факторів підвищення привабливості Карпатського регіону. Розглянуто теоретичні основи поняття гірськолижного туризму. Узагальнено дохід від надання туристичних послуг суб’єктів туристичної діяльності у Карпатському регіоні, кількість обслугованих туристів у межах Карпатського регіону. Надана класифікація гірськолижних комплексів в Українських Карпатах. Визначені системні проблеми, що перешкоджають ефективному використанню наявного на території гірських районів західних регіонів України туристично-рекреаційного потенціалу. Обґрунтовано заходи, спрямовані на удосконалення стратегічного програмування, покращення рекламно-інформаційного, кадрового, фінансового забезпечення розвитку туристично-рекреаційної сфери гірських районів українських Карпат, запропоновано економічні стимули щодо розвитку туризму та рекреації, активізації державно-приватного партнерства та формування привабливого інвестиційного середовища для реалізації інфраструктурних та інвестиційних проєктів у сфері туризму та рекреації Карпатського регіону.
-
Abstract. Introduction. The article examines the scientific and applied provisions for the development of ski resorts and complexes as one of the factors increasing the attractiveness of the Carpathian region. Theoretical bases of the concept of ski tourism are considered. The income from the provision of tourist services of tourism entities in the Carpathian region, the number of tourists served within the Carpathian region are summarized. Purpose. In particular, there is a decrease in revenues in 2021 compared to 2020 in the Transcarpathian region (by 5.4%), Ivano-Frankivsk region (by 15.2%), Lviv region (by 23.6%), Chernivtsi region at 17.4%). Among the regions, as an exception, we can note only the Ivano-Frankivsk region, where in 2021 compared to 2018 there is an increase in the number of tourists served by 17.8%. Results. The classification of ski resorts in the Ukrainian Carpathians is given. Systemic problems have been identified that hinder the effective use of the tourist and recreational potential available in the mountainous regions of the western regions of Ukraine. One of the main problems is the unclear and unstable situation around the tax system. Measures aimed at improving strategic programming, improving advertising and information, personnel, financial support for the development of tourism and recreation in the mountainous regions of the Ukrainian Carpathians, proposed economic incentives for tourism and recreation, public-private partnership and attractive investment environment for infrastructure and investment projects in the field of tourism and recreation of the Carpathian region. Ukraine’s entry into the world market with a competitive ski product will be largely determined by the prospects of the policy of socio-economic reconstruction of the region. The practical implementation of such a competent policy would provide the necessary socially and environmentally oriented changes in all sectors of the economy of the domestic Carpathian region. Conclusions. The implementation of relevant programs will help improve the tourist investment climate in the Carpathian region, which is the use of credit lines and attracting loans, grants from international financial organizations; use of international programs for small and medium business.
URI: https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/14848
Appears in Collections:Modern Economics. - 2023. - Вип. 39

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dolha.pdf255,11 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.