Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/17273
Title: Електронна комерція у структурі електронного бізнесу
Other Titles: Electronic Commerce in the Structure of Electronic Business
Authors: Дзюбіна, А. В.
Зеленюх, О. Р.
Dzyubina, Andriy
Zeleniukh, Ostap
Keywords: електронний бізнес
електронна комерція
електронний ринок
електронний маркетинг
Internet
electronic business
electronic commerce
electronic market
electronic marketing
Issue Date: 2024
Citation: Дзюбіна А. В., Зеленюх О. Р. Електронна комерція у структурі електронного бізнесу (in English). Modern Economics. 2024. № 43(2024). С. 31-34. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V43(2024)-04.
Dzyubina A., Zeleniukh O. (2024). Electronic Commerce in the Structure of Electronic Business. Modern Economics, 43(2024), 31-34. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V43(2024)-04.
Abstract: Поява наприкінці XX ст. мережі Internet сприяла виникненню унікальних додаткових перспектив щодо ведення бізнесу. Можливість здійснювати дистанційно трансакції стала підґрунтям для формування та розвитку особливої форми господарювання – електронного бізнесу, основною складовою якого є електронна комерція. Проте разом з перспективою виходу на електронні ринки з’явилися численні виклики для сучасних суб’єктів господарювання, що пов’язані з приведенням інформаційних систем до вимог онлайн-взаємодії, посиленням рівня безпеки даних, особливостями просування товарів та послуг у мережі Internet. Метою дослідження є виокремлення основних складових електронного бізнесу; огляд особливостей функціонування учасників електронного ринку в межах виявлених складових; з’ясування ролі електронної комерції у розвитку світового електронного бізнесу. У статті здійснено огляд ключових особливостей електронного бізнесу. Виявлено, що дане поняття характеризується компонентністю. З’ясовано, що ключовою складовою електронного бізнесу є електронна комерція. Розкрито зміст основних моделей онлайн взаємодії між суб’єктами електронного ринку. Окреслено основні переваги та недоліки ведення бізнесу онлайн. Зокрема з’ясовано, що при обранні вищезазначеної форми бізнесу зникає необхідність у будівництві або оренді торговельних площ, з’являється практично необмежений доступ до споживачів у географічних регіонах по всьому сучасному світу та значно скорочуються витрати на персонал. Матеріалами дослідження є праці закордонних авторів та вітчизняних вчених, що досліджують особливості функціонування сучасного електронного бізнесу та електронної комерції у його структурі. У процесі дослідження структури електронного бізнесу було використано такі наукові методи: теоретичного узагальнення та групування (для характеристики основних компонентів електронного бізнесу); аналізу (для виокремлення категорії «електронна комерція» зі структури електронного бізнесу); логічного узагальнення результатів (з метою формулювання висновків). Всебічне розуміння ключових компонентів електронного бізнесу, зокрема електронної комерції, дозволить приймати ефективні управлінські рішення на електронних ринках. Подальші наукові дослідження доцільно проводити у розрізі пошуку особливих управлінських технологій щодо підвищення ефективності діяльності суб’єктів електронного ринку.
The appearance of the Internet at the end of the 20th century has led to the emergence of unique additional opportunities for conducting business. The ability to conduct transactions remotely has become the basis for the formation and development of a special form of business - electronic business, the main component of which is e-commerce. However, along with the opportunity to enter electronic markets, a number of challenges have arisen for modern business entities, related to the adaptation of information systems to the requirements of online interaction, strengthening data security, and the peculiarities of promoting goods and services on the Internet. Purpose. The purpose of the research is to identify the main components of electronic business, to examine the functional characteristics of participants of the electronic market within the identified components, and to clarify the role of e-commerce in the development of global electronic business. Results. The article provides an overview of the main characteristics of electronic business. It is shown that this concept is characterized by its component nature. It is clarified that the key component of electronic business is e-commerce. The essence of the main models of online interaction between participants of the electronic market is revealed. The main advantages and disadvantages of conducting business online are outlined. In particular, it is shown that when choosing this form of business, there is no need to build or rent retail space, there is practically unlimited access to consumers in the geographical regions of the world, and personnel costs are significantly reduced. The research materials consist of works of foreign authors and domestic scientists, who study the functional features of modern electronic business and e-commerce within its structure. In the process of studying the structure of electronic business, the following scientific methods were used: theoretical generalization and grouping (to characterize the main components of electronic business); analysis (to isolate the category of "ecommerce" from the structure of electronic business); logical generalization of results (to formulate conclusions). Conclusions. A comprehensive understanding of the key components of e-business, in particular e-commerce, allows to make effective management decisions in e-markets. It is advisable to conduct further scientific research in the search for specific management technologies to increase the efficiency of the activities of electronic market participants.
URI: https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/17273
Appears in Collections:Modern Economics. - 2024. - Вип. 43

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dzyubina.pdf218,41 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.