Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/17277
Title: | Роль і місце внутрішнього контролю та внутрішнього аудиту в процесі здійснення оборонних закупівель |
Other Titles: | The Role And Place Of Internal Control And Internal Audit Systems In The Defense Procurement Process. |
Authors: | Луцик, Ю. О. Череватий, Т. В. Кравчук, Ю. О. Lutsyk, Yuliya Cherevatyi, Taras Kravchuk, Yurii |
Keywords: | внутрішній контроль внутрішній аудит закупівлі повномасштабна агресія російської федерації проти України нормативно-правові акти internal control internal audit procurement full-scale aggression of the russian federation against Ukraine legal acts |
Issue Date: | 2024 |
Citation: | Луцик Ю. О., Череватий Т. В., Кравчук Ю. О. Роль і місце внутрішнього контролю та внутрішнього аудиту в процесі здійснення оборонних закупівель. Modern Economics. 2024. № 43(2024). С. 51-56. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V43(2024)-07. Луцик Ю. О., Череватий Т. В., Кравчук Ю. О. Роль і місце внутрішнього контролю та внутрішнього аудиту в процесі здійснення оборонних закупівель. Modern Economics. 2024. № 43(2024). С. 51-56. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V43(2024)-07. |
Abstract: | Процес закупівель в Міністерстві оборони України завжди був насичений ризиками та потребував контролю на всіх його етапах. Саме тому впровадження комплексу заходів системи внутрішнього контролю дає можливість керівникам бюджетних установ (органів військового управління) ефективно контролювати процес закупівель в частині, що стосується.
Метою статті є дослідження питання організації та здійснення внутрішнього контролю та внутрішнього аудиту процесу закупівель в Міністерстві оборони України в умовах повномасштабної агресії російської федерації проти України.
Питання організації та здійснення внутрішнього контролю та внутрішнього аудиту процесу закупівель в Міністерстві оборони України набуло ще більшої важливості з початком 24 лютого 2022 року повномасштабної агресії російської федерації проти України. Цільове та ефективне використання бюджетних коштів на закупівлю товарно-матеріальних цінностей, озброєння та військової техніки знаходиться під особливим наглядом як органів внутрішнього контролю та внутрішнього аудиту Міністерства оборони України так і громадськості.
Установлено, що в першу чергу були внесені відповідні зміни в діюче на той час законодавство стосовно процесу закупівель, але на протязі 2022 року таких змін було внесено занадто багато до законів України та постанов Кабінету Міністрів України, що в свою чергу тільки ускладнило процес закупівель в Міністерстві оборони України.
У статті проведено аналіз та запропоновано напрямки удосконалення діяльності органів внутрішнього контролю та внутрішнього аудиту щодо процесу закупівель в Міністерстві оборони України, враховуючи повномасштабну агресію російської федерації проти України.
Надано пропозиції з удосконалення внутрішнього контролю та внутрішнього аудиту закупівель в умовах правового режиму воєнного стану, які можливо та необхідно реалізувати в найкоротші терміни. The procurement process in the Ministry of Defense of Ukraine has always been full of risks and required control at all its stages. Therefore, the package of measures for implementation of the internal control system allows the heads of the budgetary institutions (military authorities) to effectively control the procurement process in the relevant part. Purpose. The purpose of the article is to propose changes in the legal framework of Ukraine regarding the procurement process in the Ministry of Defense of Ukraine and the Armed Forces of Ukraine. This issue became even more important with the beginning of full-scale aggression of the Russian Federation against Ukraine on February 24, 2022. The purposeful and effective use of budgetary funds for the purchase of commodities, weapons and military equipment is subject to special supervision both by the internal control and internal audit bodies of the Ministry of Defense of Ukraine and by the public. It was noted that, first of all, the relevant changes were made to the legislation in force at that time regarding the procurement process, but in the course of 2022 too many such changes were made to the laws of Ukraine and the decisions of the Cabinet of Ministers of Ukraine, which, in turn, only complicated the procurement process in the Ministry of Defense of Ukraine. This situation complicates the work of internal control bodies in identifying and managing risks in the procurement process. The issue of the development of new approaches to the audit of the procurement process, the introduction of a new philosophy of relations in the teams of the Department and territorial divisions of the Internal Audit of the Ministry of Defense of Ukraine, the change of approaches to the implementation of control measures was considered. Results. The article analyzes and suggests directions for improvement of activities of internal control and internal audit bodies regarding the procurement process in the Ministry of Defense of Ukraine taking into account the full-scale aggression of the russian federation against Ukraine. Conclusions. Suggestions for improving the internal control and internal audit of procurement under the wartime legal regime, which can and must be implemented as soon as possible. |
URI: | https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/17277 |
Appears in Collections: | Modern Economics. - 2024. - Вип. 43 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
lutsyk.pdf | 233,12 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.