Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/18880
Title: Pedagogical technologies for teachingenvironmental engineering in the online learningsystem of higher education institution
Other Titles: Педагогічні технології навчання інженерії довкілля в системі он-лайн навчання вищого навчального закладу
Authors: Бацуровська, Ілона Вікторівна
Batsurovska, Ilona
Доценко, Наталія Андріївна
Dotsenko, Natalia
Горбенко, Олена Андріївна
Gorbenko, Elena
Полянський, Павло Миколайович
Polyansky, Pavlo
Іванов, Геннадій Олександрович
Ivanov, Gennadiy
Keywords: професійна підготовка
інженерія середовища
онлайн-навчальне середовище
professional training
environment engineering
online learn-ing environment
Issue Date: 2024
Citation: Pedagogical technologies for teachingenvironmental engineering in the online learningsystem of higher education institution / I. V. Batsurovska, N. A. Dotsenko, O. A. Gorbenko, P. M. Polyansky, G. O. Ivanov. Educational Dimension. 2024. DOI: https://doi.org/10.55056/ed.806
Abstract: У статті викладено педагогічні технології навчання інженерії довкілля в системі он-лайн навчання вищих навчальних закладів. Запропоновано шляхи розвитку освітніх технологій навчання інженерії навколишнього середовища: активне навчання та навчання у співпраці, індивідуалізація навчання, використання відео та аудіо матеріалів, використання електронних інструментів для оцінювання результатів навчання, розвиток цифрової грамотності, впровадження інтерактивних онлайн-курсів та професійних спілкування та наставництво. Представлено використання цих технологій у різних аспектах екологічної інженерії, таких як аналіз параметрів якості води, оцінка якості ґрунту, вивчення практик управління відходами та вивчення інтеграції відновлюваної енергії в практику через віртуальні лабораторії, онлайн-тести, відео лекції та спільні проекти. У навчальному процесі апробовано запропоновані педагогічні технології навчання інженерної екології в системі он-лайн навчання ВНЗ. Для статистичного обчислення отриманих експериментальних даних використовувався t-критерій Стьюдента. Наприкінці експерименту спостерігається статистично значуща різниця між середніми значеннями дослідної та контрольної груп. Можна стверджувати, що перспективним є використання педагогічних технологій навчання інженерії довкілля в онлайн-системі навчання ВНЗ.
The article outlines the pedagogical technologies for teachingenvironmental engineering in the online learning system of higher edu-cation institutions. There are proposed ways of developing educationaltechnologies for teaching environmental engineering: active and collabo-rative learning, individualisation of training, use of video and audio mate-rials, using electronic tools for evaluation of educational results, develop-ment of digital literacy, implementation of interactive online courses andprofessional communication and mentoring. There are presented the useof these technologies in the different aspects of environmental engineer-ing, such as analysing water quality parameters, soil quality assessment,studying waste management practices, and studying the integration of re-newable energy into the practice through virtual labs, online tests, videolectures, and collaborative projects. The proposed pedagogical technolo-gies for teaching environmental engineering in the online learning systemof higher education institutions were tested in the educational process.The Student’s t-test was used for statistical calculation of the obtainedexperimental data. At the end of the experiment, there is a statisticallysignificant difference between the mean values of the experimental andcontrol groups. It can be claimed that the use of pedagogical technologiesfor teaching environmental engineering in the online learning system ofhigher education institutions is perspective.
URI: https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/18880
Appears in Collections:Статті (Інженерно-енергетичний факультет)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ED_806_Batsurovska_et_al.pdf246,62 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.