Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/20593
Title: Класифікація видів інвестицій у портову інфраструктуру
Other Titles: Classification of Investments in Port Infrastructure
Authors: Ксандінов, Н. Т.
Ksandinov, Nikos
Keywords: морські порти
інвестиції
портова інфраструктура
портові термінали
матеріальні та нематеріальні активи
транспорт
портова галузь
sea ports
investment
port infrastructure
port terminals
tangible and intangible assets
transport
port industry
Issue Date: 2024
Citation: Ксандінов Н. Т., Класифікація видів інвестицій у портову інфраструктуру. Modern Economics. 2024. № 48(2024). С. 56-62. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V48(2024)-07.
Ksandinov N., (2024). Classification of Investments in Port Infrastructure. Modern Economics, 48(2024), 56-62. https://doi.org/10.31521/modecon.V48(2024)-07.
Abstract: Портова галузь потребує значного обсягу інвестицій в об’єкти інфраструктури, які характеризуються капіталомісткістю і тривалими термінами окупності, тому важливими завданнями є вивчення структури активів портових підприємств для удосконалення поняття «інвестиції у портову інфраструктуру» і класифікації видів інвестицій з урахуванням сучасних тенденцій розвитку галузі. На основі визначення складу матеріальних та нематеріальних активів портових підприємств і уточнення трактування інвестицій у портову інфраструктуру, в результаті яких досягається економічний і/або соціальний і екологічний ефект, у статті удосконалено класифікацію видів інвестицій за об’єктами інфраструктури й призначенням, яка поєднує підходи, що використовуються у країнах Європейського Союзу, та в законодавстві України, враховує тенденції інвестиційної діяльності в галузі, і передбачає виділення трьох основних груп інвестицій – у портову інфраструктуру загального користування, в інфраструктуру портових терміналів, і в інфраструктуру інших видів діяльності на території порту.
The port industry requires significant investments in infrastructure facilities, which are characterized by capital intensity and long payback periods. Therefore, it is very important to determine investment needs and carefully plan investments, taking into account the specifics of the industry, the structure of investment objects and their purpose. Purpose. The purpose of the study is to clarify the concept of investments in port infrastructure and improve their classification, taking into account the structure of port assets and modern trends in the development of the industry. Results. The structure of tangible and intangible assets of port companies was defined. The interpretation of investments in port infrastructure was clarified. The classification of investments in port infrastructure according to the purpose of investment and infrastructure objects has been improved. Conclusions. The study of the structure of port assets has made it possible to define investments in port infrastructure as investments in tangible and intangible assets, including objects of general use, regardless of the form of ownership, which ensure the activities of all participants in the port territory for the service of ships and passengers, cargo, transport and forwarding works, as well as other related types of economic activity, as a result of which an economic and/or social and environmental effect is achieved. The proposed classification of investments in port infrastructure by objects and purposes, which combines the approaches used in the EU countries and the legislation of Ukraine and takes into account the trends of investment activity in the industry, provides for the allocation of three main groups of investments - in port infrastructure for general use, in the infrastructure of port terminals, and in the infrastructure of other types of activities on the territory of the port.
URI: https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/20593
Appears in Collections:Modern Economics. - 2024. - Вип. 48

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ksandinov.pdf621,51 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.