Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/22592
Title: Модель “Інтегральний розвиток сучасного педагога”
Other Titles: Model of integral development for a modern teacher
Authors: Суріна, Ганна Юріївна
Surina, Hanna
Keywords: інтегральний розвиток педагога
інтеграція
компетентний учитель
нооосвіта
особистісне зростання педагога
competent teacher
integral development of a teacher
integration
nooeducation
personal growth of a teacher
Issue Date: 2023
Citation: Суріна Г. Ю. Модель “Інтегральний розвиток сучасного педагога”. Вересень2023. № 2. С. 50-57. DOI: https://doi.org/10.54662/veresen.2.2023.05
Abstract: У процесі реформування української освіти фахівці все більше уваги приділяють інтегрованим предметам і курсам, викладання яких потребує постійного саморозвитку вчителя не лише у вузько фаховому напрямі, а й у напрямі інтеграції компетентностей інших освітніх галузей. Представлена в науковій статті модель «Інтегральний розвиток сучасного педагога» є продовженням розроблення авторської моделі «Аксіологічні засади діяльності сучасного педагога», у якій вказувалося на горизонтальний та вертикальний (інтегральний) виміри розвитку аксіосфери сучасного українського вчителя. Поглиблено модель інтегральної (вертикальної) складової розвитку педагога як культурного, інтелігентного, компетентного вчителя (СT) з розвинутими духовним (SQ), соціальним та емоційним (EQ), загальним (IQ), цифровим (DQ) інтелектами. Мета інтегрального розвитку педагога полягає у підвищенні власної конкурентоспроможності, сходженні на нові рівні самореалізації, освоєнні нових педагогічних ролей, рівнів комунікації у межах України і на міжнародному рівні.
-
In the process of reforming Ukrainian education, there is an increasing role for integrated subjects and courses, which require teachers to constantly develop themselves not only in their narrow professional field but also in other educational areas. The model presented here, «Integral Development of a Modern Teacher», is an extension of the author's «Axiological Foundations of the Activity of a Modern Teacher» model. It emphasizes the horizontal and vertical (integral) development of the teacher's axiosphere. In this model, the teacher is viewed as a competent teacher (CT) with developed spiritual intelligence (SQ), emotional intelligence (EQ), general intelligence (IQ), and digital intelligence (DQ). Spiritual intelligence (SQ) pertains to moral and spiritual personal development based on culture-centric and noospheric approaches. Emotional intelligence (EQ) pertains to the teacher's mental development and ability to recognize and manage emotions. General intelligence (IQ) and digital intelligence (DQ) are the primary indicators of a teacher's professional development, encompassing various characteristics such as expanding general erudition (including foreign language proficiency), pedagogical knowledge (theoretical, methodological, and specific subject knowledge), and professional skills such as planning, implementation, and reflection. The integrity (holism) of this model is rooted in the teacher's status as a cultured and intelligent person, competent in their field. The goal of the integral development of a teacher is to increase their competitiveness, reach new levels of self-realization, master new pedagogical roles, and attain new levels of communication both domestically and internationally.
URI: https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/22592
Appears in Collections:Статті (Обліково-фінансовий факультет)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
05.pdf571,79 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.