Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/2469
Title: | Експертиза в освіті: особливості, функції, типи Экспертиза в образовании: особенности, функции, типы Expert Assessment In Education: Features, Funktions and Types |
Authors: | Пономаренко, Наталя Григорівна Пономаренко, Наталья Григорьевна Ponomarenko, Natalia |
Keywords: | діагностика експертиза експертиза в освіті експертний метод дослідження моніторинг педагогічна експертиза Диагностика экспертиза экспертиза в образовании экспертный метод исследования мониторинг педагогическая экспертиза diagnostics expert assessment expert assessment in education expert method of research monitoring pedagogical expert assessment |
Issue Date: | 2015 |
Citation: | Пономаренко Н. Г. Експертиза в освіті: особливості, функції, типи / Н. Г. Пономаренко // Освітологія. – Київ : Едельвейс, 2015. – № 4. – 134 с. |
Abstract: | В статті розглядаються різні підходи до визначення сутності понять «експертиза» та «експертиза в галузі освіти або педагогічна експертиза». Визначено, що педагогічну експертизу розглядають як систему досліджень або комплекс науково-дослідних чи аналітичних процедур, спрямованих на поліпшення якості змісту освіти, підвищення професійної компетентності педагогічного колективу, а також підготовки й прийняття компетентного управлінського рішення. З’ясовано відмінності між поняттями «експертиза», «моніторинг», «діагностика», «аудит», «інспектування». Виокремлено найбільш важливі функції експертизи
в галузі освіти та її основні типи. В статье рассматриваются разные подходы к определению сущности понятий «экспертиза» и «экспертиза в области образования или педагогическая экспертиза». Определено, что педагогическую экспертизу рассматривают как систему исследований или комплекс научно-исследовательских или аналитических процедур, направленных на улучшение качества содержания образования, повышение профессиональной компетентности педагогического коллектива, а также подготовки и принятия компетентного управленческого решения. Выяснены отличия между понятиями «экспертиза», «мониторинг», «диагностика», «аудит», «инспекция». Выделены наиболее важные функции экспертизы в области образования и ее основные типы. The article covers various approaches to defining the notion of «expert assessment in education or pedagogical expert assessment». It has been found that pedagogical expert assessment is seen as a system of researching pedagogical phenomena, processes, problems, pedagogical activity results as well as forecasting the development of education, expert assessment of alternative solutions and identifying the best results of the educational process arrangement in order to improve the quality of education and provide counseling services to authors and staff in educational institutions. On the other hand, expert assessment is seen as a complex of scientific and research procedures aimed at summarising the information received from experts to enable competent decision-making in the field of educational institutions management. It is highlighted that expert assessment is significantly different from such notions as «monitoring», «diagnostics», «audit» and «inspection». That is to say that the main purpose of monitoring is to prevent any possible failures in effective functioning of an object, while expert assessment maintains its development. Diagnostics can be conducted by any individual with the help of certain methods aimed at identifying the causes of positive and negative outcomes. One of the features of audit is that educational authorities are invited by the head of an educational institution. Inspections identify whether or not schools meet the requirements and standards of the industry and make conclusions. In addition to the above, the key functions and types of expert assessment in education have been defined (analytical, developmental, counseling, diagnostic, reflexive and forecasting). |
URI: | http://hdl.handle.net/123456789/2469 |
Appears in Collections: | Статті (Факультет культури і виховання) |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.