Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/2561
Title: | Особенности формирования региональной политики регулирования международной миграции |
Other Titles: | Особливості формування регіональної політики регулювання міжнародної міграції Features of regional policy formation of international migration regulation |
Authors: | Сардак, С. Е. Самойленко, А. А. Самойленко, А. О. Sardak, Sergii Samoilenko, Alla |
Keywords: | международная миграция региональная политика регулирование региональное объединение эмиграция иммиграция міжнародна міграція регіональна політика регулювання регіональне об'єднання еміграція імміграція international migration regional policy regulation regional association emigration immigration |
Issue Date: | 2017 |
Abstract: | Сардак С. Е. Особенности формирования региональной политики регулирования международной миграции [Электронный ресурс] / С. Е. Сардак, А. А. Самойленко // Modern Economics. - 2017. - № 5. - С. 89-100. - Электр. текст. дан. - Режим доступа : https://modecon.mnau.edu.ua/issue/5-2017/UKR/sardak.pdf |
Description: | На рубеже ХХ-ХХІ вв. в сфере международных экономических отношений стал
наблюдаться рост численности международных мигрантов, что вызвало развитие
ряда проблемных факторов, требующих своевременного научного осмысления и
разрешения. Продолжение данной тенденции во втором десятилетии ХХІ в. и прогноз
её дальнейшего усиления, обусловило актуальность данной темы исследования.
Целью статьи является определение особенностей формирования региональной
политики регулирования международной миграции.
В статье рассмотрены позитивные и негативные факторы влияния миграции
на мигрантов и членов их семей, на «страны импортеры» и «страны экспортеры»
человеческих ресурсов, а также на мир в целом.
На примере исследования опыта Германии, Польши, Украины, России, США,
Канады, КНР, Японии, Австралии, ЮАР, определено, что регулирование международной
миграции населения осуществляется на уровне государств, которые являясь
институциональными субъектами, проектируют и осуществляют свою политику
путем формирования нормативно-правового поля и действиями органов
государственной власти.
Исследование особенностей развития региональных интеграционных
объединений (НАФТА, МЕРКОСУР, Андское сообщество наций, КАРИКОМ, ЕС, СНГ,
ЕврАзЭС, ОЧЕС, ГУАМ, АТЭС, ЭКОВАС, САДК, ЕАС, Африканский Союз),
засвидетельствовало, что с учетом исторических аспектов становления стран, а
также их современного политического, военного и социально-экономического
потенциала, региональные политики регулирования международной миграции в
государствах индивидуальны, однако имеют и сходные характеристики,
обусловленные глобальными тенденциями развития мировой экономики.
Особенности региональной политики регулирования международной миграции,
свидетельствует о наличие многоуровневой проблематики развития, которая с
одной стороны охватывает различные управленческие уровни (личностный,
микроуровень, мезоуровень, макроуровень и глобальный уровень), а с другой, ряд
влияющих факторов (проблем, угроз, рисков, вызовов и тенденций). При этом
государство является главным институтом, субъектно формирующим и
реализовывающим национальную политику регулирования международной миграции,
который при осуществлении региональной интеграции адаптирует и унифицирует её
под требования регионального объединения. На рубежі ХХ-ХХІ ст. у сфері міжнародних економічних відносин почало спостерігатися зростання чисельності міжнародних мігрантів, що викликало розвиток ряду проблемних факторів, які вимагають своєчасного наукового осмислення і вирішення. Продовження цієї тенденції в другому десятилітті ХХІ ст. і прогноз її подальшого посилення, зумовило актуальність даної теми дослідження. Метою статті є визначення особливостей формування регіональної політики регулювання міжнародної міграції. У статті розглянуті позитивні та негативні фактори впливу міграції на мігрантів і членів їх сімей, на «країни імпортери» і «країни експортери» людських ресурсів, а також на світ в цілому. На прикладі дослідження досвіду Німеччини, Польщі, України, Росії, США, Канади, КНР, Японії, Австралії та ПАР, визначено, що регулювання міжнародної міграції населення здійснюється на рівні держав, які будучи інституційними суб'єктами, проектують і здійснюють свою політику шляхом формування нормативно-правового поля і діями органів державної влади. Дослідження особливостей розвитку регіональних інтеграційних об'єднань (НАФТА, МЕРКОСУР, Андское співтовариство націй, КАРИКОМ, ЄС, СНД, ЄврАзЕС, ОЧЕС, ГУАМ, АТЕС, ЕКОВАС, САДК, ЕАС, Африканський Союз), засвідчило, що з урахуванням історичних аспектів становлення країн, а також їх сучасного політичного, військового та соціально-економічного потенціалу, регіональні політики регулювання міжнародної міграції в державах індивідуальні, проте мають і схожі характеристики, які обумовлені глобальними тенденціями розвитку світової економіки. Особливості регіональної політики регулювання міжнародної міграції, свідчить про наявність багаторівневої проблематики розвитку, яка з одного боку охоплює різні управлінські рівні (особистісний, мікрорівень, мезорівень, макрорівень і глобальний рівень), а з іншого, ряд впливаючих факторів (проблеми, загрози, ризики, виклики і тенденції). При цьому держава постає головним інститутом, який суб'єктно формує і реалізовує національну політику регулювання міжнародної міграції, а при здійсненні регіональної інтеграції адаптує і уніфікує її під вимоги регіонального об'єднання. Introduction. At the turn of the 20th and 21st centuries, there has been an increase of the flow amount of international migrants in the sphere of international economic relations. It has led to the development of a number of problem factors that require timely scientific understanding and resolution. The continuation of this trend in the second decade of the XXI century and the forecast of its further strengthening determined the relevance of this research topic. Purpose. The purpose of the article is to determine the specifics of the regional policy formation of international migration regulation. Results. The article considers positive and negative factors of migration impact on migrants and their families, on "countries of importers" and "countries of exporters" of human resources, as well as on the world as a whole. The study of Germany, Poland, Ukraine, Russia, the United States, Canada, China, Japan, Australia, South Africa determined that the regulation of international migration of the population is carried out at the level of states which, being institutional actors, design and implement their policies through the formation of a regulatory and legal framework field and actions of public authorities. The study of the specifics of the regional integration associations development of states (NAFTA, MERCOSUR, Andean Community of Nations, CARICOM, EU, CIS, Eurasian Economic Union, BSEC, GUAM, APEC, ECOWAS, SADC, EAS, African Union), testified that considering historical aspects of these countries development as well as their current political, military and social and economic potential, regional policies of international migration regulation in states are specific, but they have similar characteristics due to global trends of the world economy development. Conclusions. Features of regional policy regulation of international migration are the evidence of a multilevel developmental issue, which on the one hand covers various managerial levels (personal, microlevel, meso level, macrolevel and global level), and on the other hand, a number of influencing factors (problems, threats, risks, challenges and trends). At the same time, the state is the main institution that formally forms and implements the national policy of international migration regulation, which, when implementing regional integration, adapts and unifies it to the requirements of the regional association. JEL Classification: F 22; O 15; R 23 |
URI: | http://dspace.mnau.edu.ua:8080/jspui/handle/123456789/2561 |
Appears in Collections: | Modern Economics. - 2017. - Вип. 5 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
sardak.pdf | 353,27 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.