Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/6121
Title: Аналіз діяльності машинобудівної галузі України
Other Titles: Analysis of the Activity of the Machine-Building Industry in Ukraine
Authors: Чернобровкіна, С. В.
Chernobrovkina, Svitlana
Keywords: машинобудівна галузь
підприємства машинобудування
реалізована продукція
фінансовий результат
рентабельність
нереалізована продукція
machine-building industry
machine-building enterprises
realized products
financial result
profitability
unrealized products
Issue Date: 2019
Publisher: Миколаївський національний аграрний університет
Citation: Чернобровкіна С. В. Аналіз діяльності машинобудівної галузі України / С. В. Чернобровкіна // Modern Economics. - 2019. - № 14. - С. 290-295. - DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V14(2019)-45.
Abstract: У статті проаналізовано діяльність машинобудівної галузі України. Розглянуто найбільші машинобудівні вузли України, їх територіальну нерівномірність розвитку. Представлено структуру продукції підприємств машинобудування України. Виділено галузь, яка займає найбільшу частку у структурі реалізованої продукції підприємств машинобудування України. Проаналізовано обсяги реалізації продукції та фінансовий результат (сальдо) діяльності підприємств машинобудування України за п’ятьма групами протягом восьми років. Показано динаміку обсягів реалізованої продукції та чистого прибутку (збитку) підприємств машинобудування України. Визначено період максимального обсягу реалізації продукції та максимального прибутку. Перелічено зовнішні та внутрішні фактори, які необхідно враховувати при аналізі та оцінці прибутковості підприємства. Показано динаміку рентабельності діяльності підприємств машинобудування України протягом восьми років. Перелічено складні умови, в яких опинився машинобудівний комплекс України за досліджуваний період. Представлено динаміку обсягів нереалізованої продукції підприємств машинобудування. Зроблено висновки щодо ефективності діяльності машинобудівних підприємств України.
Machine-building is of great importance for strengthening the economy of Ukraine and its formation as an independent, highly-developed state. The structure of machine-building includes the production of machinery, the production of electrical, electronic and optical equipment, and the production of vehicles. The need for an analysis of the activity of machine-building enterprises is due to the link between the level of economic development of the country and the level of its development of machine building. Purpose. The main objective is to analyze the structure, the volume of sold products in various sectors of Ukrainian mechanical engineering enterprises, as well as the efficiency of their functioning . Results. Production of general-purpose machinery and equipment and metal-working machinery and machine tools occupies the largest share (37%) in the structure of realized products of machine building enterprises in Ukraine. The smallest share is occupied by the production of computers and electronic and optical products (8.28%). The maximum volume of products sold to enterprises falls to 2017, and the maximum profit was in 2012. The worst result of the enterprise was achieved in 2014. The profitability of machine-building enterprises after 2013 has rapidly decreased, and only in 2017 has gained a positive value. Conclusions. The machine-building complex of Ukraine was in a difficult state, first of all, due to the global financial crisis and internal problems in connection with military actions in the eastern part of the country. Mechanical engineering is very vulnerable in the context of the economic crisis due to its complex technology-intensive production, a long process cycle and deep integration and industrial cooperation with other enterprises in different countries. In addition , the production of mechanical engineering is the main means of production, which, under crisis conditions, are updated, and accordingly, paid for the residual principle. The volume of unrealized production of mechanical engineering enterprises is increasing. This is due to the underdeveloped system of product promotion to consumers. This can be improved through greater use of communication activities.
URI: http://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/6121
Appears in Collections:Modern Economics. - 2019. - Вип. 14

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
chernobrovkina.pdf555,86 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.