Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/6133
Title: Творчість та креативність: багатоаспектний контент
Other Titles: reativity and Creativeness: Multi-Aspect Content
Authors: Кузнецова, Н. Б.
Kuznetsova, Nataliya
Keywords: людські ресурси
професійний розвиток
творчість
креативність
мультиаспектне значення
human resources
professional development
creative work
creativity
multi-aspect value
Issue Date: 2019
Publisher: Миколаївський національний аграрний університет
Citation: Кузнецова Н. Б. Творчість та креативність: багатоаспектний контент / Н. Б. Кузнецова // Modern Economics. - 2019. - № 14. - С. 110-114. - DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V14(2019)-18.
Abstract: У статті здійснено різноаспектний аналіз сутності дефініцій «творчість» і «креативність». Вивчено та узагальнено існуючі наукові концепції «творчої людини» у галузях філософії, психології, педагогіки та економіки на основі досліджень думок іноземних та вітчизняних вчених. Обґрунтовано сутність творчості з позицій особистісної та економічної діяльності людини, визначено притаманні їй особливості. Узагальнено, що творчість здебільшого розглядають як один із видів діяльності людини, а креативність – як стійку сукупність людських характеристик, що сприяють пошуку нового, оригінального, нетипового. Розглянуто мультиаспектне значення креативності з позицій людського розвитку, системи менеджменту, суспільного розвитку та розвитку креативної економіки та її творчомістких галузей. Творчість і креативність визначено як особливо цінний суспільний ресурс і важливу складову конкурентоспроможності робочої сили на ринку праці.
The creative human capital is an important public resource in today’s conditions of the world economy development. The people who know how to create and creative are valuable for the economy and business. Purpose. The author of the article aims to examine the existing scientific concepts of the creative work development and, on the basis of their generalization, to form the multi-aspect content of the essence of the concepts of creative work and creativity. Results. In the article a multi-different analysis of the essence of the "creative work" and "creativity" definitions from the point of view of philosophy, psychology, pedagogy and economics has been done. It has been determined that the creative work is the universal ability of a human being to make the ideas and to carry out creative activity (to create). The ability to create is determined by the type of human thinking, its imagination, emotions, sensations, intelligence. Every person can make any creative activity, but not everyone can creative i.e. to find the original ways to solve any life situations. That is why the term “creativity” is considered by the author as a unique talent of a human being, his ability to search and apply non-standard, non-usual techniques, approaches, ways and methods for solving various problems. This universal feature of human activity is useful and necessary for both a society and a person himself, as it forms the social and economi c value both the human capital and the creative products and services, which have been created in the process of an y creative work. Conclusions. Thus, creative work and creativity under the modern conditions of development is a particularly valuable public resource and an important component of the labor force competitiveness at the labor market, because it provides certain competitive advantages and influences on the formation of its value. It is necessary to continue searching the factors of the development of creative human potential, to study the peculiarities of the main type’s formation of thinking and models of the behavior of the creative people, their social role and significance.
URI: http://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/6133
Appears in Collections:Modern Economics. - 2019. - Вип. 14

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
kuznetsova.pdf452,34 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.