Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/6622
Title: | Теоретичні засади комплексного підходу до моделювання комерційної діяльності підприємств оптової торгівлі |
Other Titles: | Theoretical Principles of a Comprehensive Approach to Modeling the Commercial Activity of Wholesale Trade Enterp |
Authors: | Лопащук, І. А. Мацюк, Н. О. Lopashchuk, І. Matsiuk, N. |
Keywords: | оптова торгівля торговельне підприємство транспортні потоки моделювання комерційна діяльність wholesale trade enterprise transport flows modeling commercial activity |
Issue Date: | 2019 |
Citation: | Лопащук І. А. Теоретичні засади комплексного підходу до моделювання комерційної діяльності підприємств оптової торгівлі / І. А. Лопащук, Н. О. Мацюк // Modern Economics. - 2019. - № 18. - С. 85-92. - DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V18(2019)-14. |
Abstract: | У статті визначено роль підприємств оптової торгівлі у розвитку промисловості, їх функції.
Розглянуто шляхи досягнення конкурентних переваг вітчизняними оптовими торговельними підприємствами,
вдосконалення їх комерційної діяльності та зниження витрат на її здійснення. Представлено порівняльний аналіз
особливостей діяльності оптових та роздрібних організацій торгівлі із промисловими підприємствами. Визначено
ключові ознаки оптових торговельних підприємств, які повинні бути враховані під час моделювання їхньої комерційної
діяльності. Досліджено системні властивості торговельних підприємств (загальні і спеціальні). Систематизовано
напрацювання у сфері моделювання комерційної діяльності оптових торговельних підприємств. На основі дослідження
існуючих методів моделювання комерційної діяльності оптових торговельних підприємств обґрунтовано етапи
комплексного підходу до розв’язання проблеми оптимізації їхньої комерційної діяльності, що побудований на
одночасному вдосконаленні організації систем постачання і збуту To stimulate the development of the industry, which is the main driving force of the economy, the urgent task is to provide reliable sales channels of manufactured products, which is possible only through the services of wholesale companies. Wholesale enterprises perform an important social and economic function, being a necessary link in the commodity movement system, synchronizing the interests of producers and consumers of goods and providing jobs to the population. Purpose. Domestic wholesale companies can gain a competitive advantage by improving the quality of their services and reducing the costs associated with their operations. Wholesale trade is an intermediary between the producer and the consumer, fulfilling the function of eliminating the spatial and temporal gap between the production of products and the need for those. Wholesale companies play a key role in the sales process and increase its efficiency. Several key features of wholesalers must be taken into account when modeling their business activities. Firstly, they must act as a facilitator between manufacturers and consumers through the purchase and sale of goods, which necessitates the anticipation of future demand from retailers, as well as the need to optimize the product range; transportation plays an important role, accounting for a considerable part of the cost. It is advisable in the current level of development of wholesale trade organizations to use an approach to modeling the commercial activities of such enterprises, which in a complex would solve these tasks. In particular, such approach would allow optimizing the traffic flows, assortment and inventory management system, as well as to forecast the dynamics of sales based on an imitation model, describing the consumer market |
URI: | http://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/6622 |
Appears in Collections: | Modern Economics. - 2019. - Вип. 18 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
lopashchuk.pdf | 534,57 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.