Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/6626
Назва: Оцінка дієвості національних моделей розвитку туризму в країнах центрально-східної Європи
Інші назви: Assessment of the Activity of National Models of Tourism Development in Central-Eastern European Countries
Автори: Ніколайчук, О. А.
Nikolaychuk, O. A.
Ключові слова: національна модель розвитку туризму
європейський досвід
туристична політика
національний туристичний продукт
national model of tourism development
European experience
tourism policy
national tourism product
Дата публікації: 2019
Бібліографічний опис: Ніколайчук О. А. Оцінка дієвості національних моделей розвитку туризму в країнах центрально-східної Європи / О. А. Ніколайчук // Modern Economics. - 2019. - № 18. - С. 114-123. - DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V18(2019)-18.
Короткий огляд (реферат): Розглянуто особливості розвитку туристичної сфери в країнах Центрально-Східної Європи, зокрема Чехії, Словаччини, Угорщини, Польщі та Болгарії щодо формування національної політики розвитку туризму. Оцінено показники міжнародного та внутрішнього туризму в даних країнах (прибуття, виїзди, доходи від туризму, витрати на туризм; частка населення, що залучено в міжнародний та внутрішній туризм). Проведено аналіз динаміки індексу конкурентоспроможності подорожей та туризму за зазначеними країнами. Проаналізовано повноваження органів державної влади щодо регулювання туристичної сфери. Розглянуто маркетингові аспекти позиціювання та просування національного туристичного продукту, виявлено ефективні засоби просування на міжнародному туристичному ринку. На основі іноземних моделей державного регулювання розвитку туризму запропоновано впровадження заходів щодо удосконалення управління туризмом в Україні та активізації розвитку внутрішнього та в'їзного туризму.
In the context of the European integration course of Ukraine, the study of the European experience in the development of the tourism industry became especially relevant. Of particular interest is the experience of post-communist countries of Central and Eastern Europe, which have very close to Ukrainian geopolitical, natural, demographic, socio-economic, cultural conditions. Purpose. The purpose of the article is to study models of tourism development and the formation of national tourism policy in the countries of Central and Eastern Europe and the possibilities of using foreign experience in Ukraine to stimulate the development of tourism. The peculiarities of tourism development in some European countries, including the Czech Republic, Slovakia, Hungary, Poland and Bulgaria, regarding the formation of national tourism development policy were considered. The indicators of international and domestic tourism in these countries (arrivals, departures, tourism revenues, tourism expenditures; share of the population involved in international and domestic tourism) were estimated. The dynamics of the Travel and Tourism Competitiveness Index for these countries had been analyzed. The authorizations of state authorities to regulate the tourism sphere were analyzed. The marketing aspects of positioning and promotion of the national tourism product are considered, effective means of promotion in the international tourism market are identified. Conclusions. Study of foreign experience in the regulation and development of tourism in Poland, Hungary and the Czech Republic was showed that the tourism policy of both countries proved to be quite effective. The main components of the tourism policies of the studied countries were state participation and development of tourism support programs, financial support programs, development of tourist infrastructure, measures to support the image of countries, participation in pan-European tourist events. With regard to Slovakia and Bulgaria, international tourism has significantly lower efficiency rates than other European countries. On the basis of foreign models of state regulation of tourism development, it was proposed to introduce approaches to improve tourism management in Ukraine and intensify the development of domestic and inbound tourism.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/6626
Розташовується у зібраннях:Modern Economics. - 2019. - Вип. 18

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
nikolaychuk.pdf954,91 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.