Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/7767
Title: Особливості формування корпоративної соціальної відповідальності в аграрному секторі економіки: фінансові аспекти.
Other Titles: Features of Formation of Corporate Social Responsibility in Agrarian Sector of Economy: Financial Aspects
Authors: Лункіна, Тетяна Іванівна
Lunkina, Tetyana
Охота, Н. В.
Okhota, N.
Keywords: корпоративна соціальна відповідальність
аграрний бізнес
агрохолдинги
суб'єкти господарювання
аграрний сектор
social responsibility
agrarian business
agroholdings
economic entities
agrarian sector
Issue Date: 2020
Citation: Лункіна Т. І., Охота Н. В. Особливості формування корпоративної соціальної відповідальності в аграрному секторі економіки: фінансові аспекти. Modern Economics. 2020. № 20(2020). С. 156-161. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V20(2020)-25.
Abstract: У статті розглянуто теоретичні та практичні аспекти соціальної відповідальності аграрного бізнесу, визначено специфіку та особливості її становлення. Проаналізовано основні напрями впровадження корпоративної соціальної відповідальності в агрохолдингах України, серед яких: розвиток громад, корпоративне управління, трудові відносини, охорона навколишнього середовища, якість продукції, управління постачальниками, прозорість тощо. Запропоновано пріоритетні напрями розвитку соціальної відповідальності в аграрному секторі економіки. З’ясовано, що найвагомішими причинами, що стримують становлення корпоративної соціальної відповідальності на підприємстві України, є законодавча неврегульованість та відсутність податкового заохочення. Обґрунтовано, що на сьогодні розробка стратегії корпоративної соціальної відповідальності (КСВ) для підприємства є однією з невіддільних складових успішного функціонування підприємства, адже переносить на вищий рівень взаємозв’язки підприємства з суспільством та є одним з найбільш важливих чинників на шляху до економічного розвитку як окремого підприємства, так і країни в цілому. Доведено, що корпоративна соціальна відповідальність є запорукою успішного розвитку суб'єктів господарювання в агарному секторі економіки.
Theoretical and practical aspects of social responsibility in agribusiness are considered in the article, its specificity and development features are outlined. Priority directions in social responsibility development in the agrarian sector of economy are determined. Purpose. Investigate the essence of corporate social responsibility as a necessary prerequisite for the effective functioning of the agricultural sector of the economy. Results. It is found that social responsibility is the key to effective formation of corporate social responsibility in the agricultural sector of the economy. It has been found out that corporate social responsibility of enterprises is formed both under the influence of the society and of the enterprises, which seek to find their niche in the competitive environment, increase the number of consumers, interest in cooperation of potential partners and prospective professionals-specialists. The reasons for restraining the development of corporate social responsibility are given. The priority directions of development of corporate social responsibility at the enterprise are discussed. Conclusions. Today, the development of a corporate social responsibility (CSR) strategy for an enterprise is one of the essential components of a successful enterprise functioning, because it transfers to the highest level of enterprise interconnection with society and is one of the most important factors on the way to economic development as an individual enterprise, so and our country as a whole. Therefore, the priority directions of development of corporate social responsibility at the enterprise are: formation of the national policy of corporate social responsibility, legislative regulation of corporate social responsibility, in particular tax privileges and other incentive measures; conducting trainings and vocational trainings for the heads of agricultural enterprises on the nature, importance and results of social responsibility, positive experience of its implementation; introduction of formation of non-financial reports at enterprises
URI: http://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/7767
Appears in Collections:Modern Economics. - 2020. - Вип. 20.
Статті (Обліково-фінансовий факультет)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
lunkina.pdf481,64 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.