Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/797
Title: | Порівняльний аналіз характеристик гідростатичних підп’ятників з гладкою циліндричною п’ятою і з гвинтовою нарізкою на її поверхні Сравнительный анализ характеристик гидростатических подпятников с гладкой цилиндрической пятой и с винтовой нарезкой на ее поверхности Comparative analysis of characteristics of hydrostatical thrust bearings with a smooth cylindrical pivot and with a screw-thread on it’s surface |
Authors: | Кириченко, Олександр Сергійович Кириченко, Александр Сергеевич Kyrychenko, Oleksandr |
Keywords: | підп’ятник п’ята гвинтова нарізка вантажопідйомність тертя подпятник пята винтовая нарезка грузоподъемность трение thrust bearing pivot bearing capacity friction |
Issue Date: | 2011 |
Citation: | Кириченко О. С. Сравнительный анализ характеристик гидростатических подпятников с гладкой цилиндрической пятой и с винтовой нарезкой на ее поверхности / О. С. Кириченко // Проблеми трибології (Problems of tribology). – Хмельницький, 2011. – № 2 (60). – С. 96-102. |
Abstract: | Проведено теоретичний аналіз статичних характеристик гідростатичних підп’ятників з гладкою циліндричною п’ятою і з гвинтовою нарізкою на її поверхні. Показано, що виконання багатозахідної гвинтової нарізки на циліндричній поверхні п’яти дозволяє підвищити вантажопідйомність підп’ятника на 25 % і знизити втрати потужності на тертя приблизно в 2 рази при радіальному зазорі близько 10 мкм Проведен теоретический анализ статических характеристик гидростатических подпятников с гладкой цилиндрической пятой и с винтовой нарезкой на ее поверхности. Показано, что выполнение многозаходной винтовой нарезки на цилиндрической поверхности пяты позволяет повысить грузоподъемность подпятника на 25 % и снизить потери мощности на трение приблизительно в 2 раза при радиальном зазоре около 10 мкм A theoretical analysis of static characteristics of hydrostatic thrust bearings with a smooth cylindrical pivot and with a screw-thread on it’s surface is performed. It is shown that the execution multistart screw-thread on the cylindrical surface of the pivot increases the thrust load capacity by 25% and reduce power losses due to friction is approximately 2 times when the radial gap of about 10 microns |
Description: | Хлопенко Микола Якович |
URI: | http://hdl.handle.net/123456789/797 |
Appears in Collections: | Статті (Інженерно-енергетичний факультет) |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.