Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/8687
Title: Аналіз розвитку електронної комерції в світі та КНР
Other Titles: Analyses of the E-Commerce Development in the World and China
Authors: Новікова, О. С.
Чжан, Куан
Novikova, O.
Zhang, K.
Keywords: електронна комерція
глобалізація
економічне зростання
електронна торгівля
B2B
B2C
стадії розвитку електронної комерції
e-commerce
globalization
economic growth
e-trade
stages of e-commerce development
Issue Date: 2020
Citation: Новікова О. С., Чжан Куан Аналіз розвитку електронної комерції в світі та КНР. Modern Economics. 2020. № 23(2020). С. 155-160. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V23(2020)-25.
Abstract: Розвиток економічної глобалізації призвів до стрімкого зростання внутрішньої та міжнародної торгівлі. Економічна глобалізація при цьому розглядається в контексті безперервного вдосконалення виробництва, пришвидшеного технологічного прогресу та безперервного покращення соціалізації та інтернаціоналізації економіки. Економічна активність країн та регіонів світу швидко виходить за свої географічні межі і супроводжується інтеграційними процесами взаємопов’язаності та взаємозалежності. Електронна комерція сама по собі не є унікальною технологією, вона являє собою новітній метод виконання транзакцій без використання паперу шляхом комунікацій через інтернет чи інші мережі цифрової передачі даних. Завдяки постійному розвитку інформаційних технологій та дедалі більшому обсягу світової торгівлі електронна комерція стала відігравати ключову роль в економічному зростанні КНР. Під впливом глобалізації електронна комерція набула специфічних рис та напрямів розвитку. Глобалізація мала різний вплив на процеси електронної торгівлі, але глобальний економічний розвиток завжди залишався основним її рушієм і суттєво вплинув на всі аспекти людського життя. У статті досліджуються всі етапи розвитку електронної торгівлі як у світі, так і окремо – в КНР, особлива увага приділена окремим тенденціям її розвитку останніми роками на етапі зрілості, коли завдяки процесам інтеграції та консолідації капіталів кілька платформ для онлайн торгівлі посіли провідне місце у світі за обсягами продажів. У дослідженні виокремлено основні переваги та недоліки такого виду торгівлі. Енергійний розвиток електронної комерції на сучасному етапі обумовлює необхідність вдосконалити та розробити деякі національні стратегії та правову систему. По-перше, пришвидшити побудову базових інформаційних мереж, домагатися якості та стандартизації у розвитку та побудувати платформу інформаційного розвитку, яка задовольняє суспільство. По-друге, вдосконалити правову систему торгівлі в Інтернеті. Необхідно вживати активних заходів для заохочення та підтримки традиційних підприємств та сприяти продажу їхньої продукції та послуг через інтернет.
With the development of economic globalization, people's lives have undergone earth-shaking changes. The so-called economic globalization refers to the continuous development of production, accelerating technological progress, and the continuing improvement of the socialization and internationalization of production. The business activities of countries and regions in the world are increasingly beyond the scope of a country and region accompanied by the integration process of connection and interdependence. E-commerce is a small development that offered a brand-new transaction method that uses an electronic paperless method for operations. With the continuous development of information technology and the increasing prosperity of global economic activities, e-commerce has played a vital role in the national economy. Purpose. The main stages of e-commerce development in the world and China are summarized in this article together with the positive and negative effects of globalization on e-commerce. Under the influence of globalization, e-commerce has different characteristics and orientations. This article mainly focuses on the pros and cons of e-commerce, the general stages of its development in the world, and China, directions, and conditions for upcoming growth. Results. For e-commerce, now is the time for vigorous development. Therefore, it is necessary to improve and develop some national strategies for electronic trading methods. The future development of e-commerce depends on strategy and the legal system. First, we need to accelerate the construction of information networks, seek quality and standardization in development, and build a reliable information development platform that satisfies the individual needs of all members of the society. Secondly, it is needed to improve the legal system for online trade and take active measures to encourage and support more traditional enterprises and relocating their products and services to online selling platforms. National authorities should strengthen planning and guidance to ensure the healthy and stable development of e-commerce. Conclusions. Globalized economic activities have brought a broader market to e-commerce, but it still has the potential for future growth. For future business development, it is needed to control the integration processes and improve the system to make it better to serve the public.
URI: http://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/8687
Appears in Collections:Modern Economics. - 2020. - Вип. 23.

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
novikova.pdf845,21 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.