Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/9026
Title: | Соціалізація молоді з особливими освітніми потребами |
Other Titles: | Socialization of young people with special educational needs |
Authors: | Лункіна, Тетяна Іванівна Lunkina, Tetyana Сизоненко, Ю. С. Sizonenko, Ju. |
Keywords: | інклюзія особи з обмеженими можливостями соціалізація освітній процес інтеграція заклади вищої освіти студенти-тьютори inclusion persons with disabilities socialization educational process integration institutions of higher education tutor students |
Issue Date: | 2021 |
Citation: | Лункіна Т.І., Сизоненко Ю.С. Соціалізація молоді з особливими освітніми потребами. Modern Economics. 2021. № 25(2021). С. 98-104. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V25(2021)-15. |
Abstract: | У процесі дослідження розглянуто сутність та особливості розвитку інклюзивної освіти в Україні.
Проаналізовано переваги та недоліки включення молоді з особливими потребами в освітній процес. Обґрунтовано
переваги включення в освітній процес як для молоді з особливими потребами, так і для типових здобувачів вищої освіти.
Проведено SWOT-аналіз щодо соціалізації молоді з особливими освітніми потребами. Запропоновано запроваджувати
заходи щодо залучення молоді з особливими освітніми потребами задля їх соціалізації, адаптації та інтеграції в
суспільство. Доведено, що проблема інклюзивної освіти щороку набуває все більшого розгалуження, тож закладам вищої
освіти необхідно миттєво реагувати на це, розробляючи механізми залучення та подальшої співпраці молоді з особливими
потребами. The unfavorable trend of disability in the world as a whole and in Ukraine in particular, necessitates solving the problems of access to education for children and youth with special needs, because a full life in society of people with disabilities is impossible without quality education and professional self-realization. Today, the education system for applicants with special educational needs is at a stage of inevitable change. Purpose. In the course of the research the essence and peculiarities of the development of inclusive education in Ukraine are considered. The advantages and disadvantages of including young people with special needs in the educational process are analyzed. The advantages of inclusion in the educational process both for young people with special needs and for typical applicants for higher education are substantiated. Results. A SWOT analysis of the socialization of young people with special educational needs was conducted. It is proposed to introduce measures to attract young people with special educational needs for their socialization, adaptation and integration into society. Conclusion. It has been proven that the problem of inclusive education is becoming more and more widespread every year, so higher education institutions need to respond immediately, developing mechanisms for attracting and further cooperation of young people with special needs. The practical value of the proposed ideas is: creating conditions for improving the competence of higher education students when working with people with disabilities; approbation of educational programs focused on training specialists with special needs; providing comprehensive and equitable quality education and encouraging lifelong learning opportunities for all. The socialization of young people with special educational needs will create conditions for effective work and interaction of higher education students with people with disabilities throughout the educational process. |
URI: | http://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/9026 |
Appears in Collections: | Modern Economics. - 2021. - Вип. 25 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
lunkina.pdf | 470,64 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.