Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/11501
Назва: Гаcтpoнoмiчний туризм: європейський досвід та українська практика
Інші назви: Gastronomic Tourism: European Experience аnd Ukrainian Practice
Автори: Гаврилова, Олена Вікторівна
Havrylova, Olena
Іваненко, Тетяна Яківна
Ivanenko, Tetyana
Марцун, М. О.
Martsun, M.
Ключові слова: гаcтpoнoмiчний туpизм
гаcтpoнoмiчний туp
гаcтpoнoмiчний маpшpут
нацioнальна куxня
крафтове виробництво
винний тур
винний маршрут
gastronomic tourism
gastronomic tou
gastronomic route
national cuisine
craft production
wine tour
wine route
Дата публікації: 2022
Видавництво: Миколаївський національний аграрний університет
Бібліографічний опис: Гаврилова О. В., Іваненко Т. Я., Марцун М. О. Гаcтpoнoмiчний туризм: європейський досвід та українська практика. Modern Economics. 2022. № 31(2022). С. 27-31. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V31(2022)-04.
-
Havrylova O., Ivanenko T., Martsun M. (2022). Gastronomic Tourism: European Experience аnd Ukrainian Practice. Modern Economics, 31(2022), 27-31. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V31(2022)-04.
Короткий огляд (реферат): У статті розглянуто гастрономічний туризм та надано його дефініцію; з’ясовано особливості гастротуризму у Європі, проаналізовано досвід створення гастротуристичних маршрутів, зокрема визначено досвід Греції, Італії, Іспанії та Хорватії у створенні Доріг оливкової олії. Також досліджено популярні маршрути на виноградники у Хорватії та винні фестивалі у Словенії; з’ясовано, що гастрономічні маршрути поділяються на декілька типів: «Дороги Смаку», «Дороги Вина», «Дороги вина та смаку». Проаналізовано досвід створення гастрономічного маршруту «Дopoга вина i cмаку Укpаїнcькoї Бeccаpабiї». Визначено його перспективи через долучення Миколаївської та Херсонських областей. Дослідження світових тенденцій розвитку гастрономічного туризму дає змогу використати їх для практики розбудови вітчизняного туристичного ринку, що сприятиме зростанню туристичного іміджу країни, просуванню туристичного бренду території та збільшенню туристичних потоків.
-
Abstract. The article considers gastronomic tourism and provides its definition. The peculiarities of gastrotourism in Europe are clarified, the experience of creating gastrotourism routes is analyzed, in particular the experience of Greece, Italy, Spain and Croatia in the creation of Olive Oil Roads is determined. Popular routes to Croatian and wine festivals in Slovenia are also explored. The experience of creating a gastronomic route "The Way of Wine and Taste of Ukrainian Bessarabia" is analyzed. Its prospects through the involvement of the Mykolaiv and Kherson regions are determined. Purpose. To clarify the definition of "gastronomic tourism", to study the European experience of creating gastronomic routes for further implementation in the South of Ukraine. Result. The study of world trends in gastronomic tourism allows to use them for the practice of developing the domestic tourist market, which will help grow the tourist image of the country, promote the tourist brand of the territory and increase tourist flows. Conclusions. Gastronomic tourism is a specialized type of tourism aimed at obtaining a complete picture of the country's perception by involving in the preparation of national dishes and drinks and their tasting. Tourist routes of small farms are very popular in Europe and are divided into: wine roads, taste roads, wine and taste roads - fish, cheese, honey, olive, fruit and berry, etc. Gastronomic tourism will increase the tourist flow, as wine or craft farms can receive tourists all year round. According to the practice of Odessa region, despite the quarantine, the volumes of production in small farms, which became participants in the "Wine and Taste Road of Ukrainian Bessarabia", increased by 30%. The creation of a gastronomic route "The Road of Wine and Taste of the South of Ukraine", which unites Odessa, Mykolaiv and Kherson regions, is promising for the development of the Southern region. Creating a gastro route will promote the development of crafts, infrastructure, create jobs.
Опис: JEL Classification: J43, L83, Q19, R58.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/11501
Розташовується у зібраннях:Modern Economics. - 2022. - Вип. 31
Статті (Факультет менеджменту)
Статті студентів МНАУ

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
havrylova.pdf348,56 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.