Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/17034
Назва: Нормативно-правове забезпечення електронної звітності та документообігу: огляд становлення і розвитку
Інші назви: Regulatory and Legal Support of Electronic Reporting and Document Management: an Overview of Establishment and Development
Автори: Ганяйло, О. М.
Савченко, Н. М.
Савченко, Р. О.
Hanyaylo, Oksana
Savchenko, Natalia
Savchenko, Roman
Ключові слова: система електронного документообігу
електронна звітність
нормативно-правові акти
електронний документ
облік
оподаткування
electronic document management system
electronic reporting
regulatory and legal acts
electronic document
accounting
taxation
Дата публікації: 2023
Видавництво: Миколаївський національний аграрний університет
Бібліографічний опис: Ганяйло О. М., Савченко Н. М., Савченко Р. О. Нормативно-правове забезпечення електронної звітності та документообігу: огляд становлення і розвитку. Modern Economics. 2023. № 42(2023). С. 40-46. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V42(2023)-06.
Hanyaylo O., Savchenko N., Savchenko R. (2023). Regulatory and Legal Support of Electronic Reporting and Document Management: an Overview of Establishment and Development. Modern Economics, 42(2023), 40-46. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V42(2023)-06.
Короткий огляд (реферат): Законодавство України, що регулює електронний документообіг та електронну звітність, розвивається вже понад 20 років та набуває нових удосконалених юридичних норм. Проте повністю відмовитись від паперових документів у діяльності суб'єкта господарювання, на сьогодні, ще неможливо. Стаття присвячена дослідженню стану та розвитку електронної звітності та документообігу у діяльності суб'єктів господарювання. Проведено аналіз нормативно-правових актів, що регулюють як внутрішній електронний документообіг суб'єкта господарювання, такі і зовнішню взаємодію з державними органами. Встановлено, що спостерігається послідовний та логічний процес зростання ролі електронного документообігу у діяльності суб'єктів господарювання. Досліджено етапи розвитку електронного документообігу та на підставі проведеного аналізу, обґрунтовано необхідність подальшого удосконалення законодавства у частині використання і збереження електронних документів.
The Ukrainian legislation regulating electronic document management and electronic reporting has been developing for over 20 years and is being updated with new and improved legal norms. However, it is still impossible to completely discard paper documents in the activities of a business entity. The reason for this is the problems that arise when using and storing electronic documents for a long time. Purpose. The article examines the status and development of electronic reporting and document management in the activities of business entities. The author analyzes the legal acts regulating both the internal electronic document flow of a business entity and external coordination with government agencies. It is established that there is a consistent and logical growth of the electronic document management role in the activities of business entities. The author substantiates the need for further improvement of legislation in terms of use and storage of electronic documents. Results. The regulatory framework governing the functioning of electronic document management in Ukraine indicates the need for further improvement in terms of amending the existing legal acts regulating the exchange, remote approval and storage of documents. When analyzing the requirements for internal regulation of electronic document management, it should be noted that each business entity should develop its own guidelines for organizing electronic document management, taking into account the requirements and conditions of the current legislation. Conclusions. One of the disadvantages of modern document management is the simultaneous functioning of both paper and electronic documents. Addressing the issue of organizing electronic document management, particularly in terms of duplication of electronic and paper documents, is one of the necessary conditions for accelerating the development of the information society and improving the electronic document management in Ukraine.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/17034
Розташовується у зібраннях:Modern Economics. - 2023. - Вип. 42

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
hanyaylo.pdf265 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.