Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/6126
Title: | Маркетингові підходи до вибору оптимального каналу збуту фермерської продукції |
Other Titles: | Marketing Approaches to Choose the Optimal Trade Channel of Farm Products |
Authors: | Голубєв, А. В. Holubiev, Andrii |
Keywords: | маркетинг фермерські господарства сільськогосподарська продукція політика розподілення канали збуту конкурентоспроможність метод ієрархій marketing farms agricultural produce distribution policy distribution channels competitiveness hierarchy method |
Issue Date: | 2019 |
Publisher: | Миколаївський національний аграрний університет |
Citation: | Голубєв А. В. Маркетингові підходи до вибору оптимального каналу збуту фермерської продукції / А. В. Голубєв // Modern Economics. - 2019. - № 14. - С. 66-71. - DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V14(2019)-10. |
Abstract: | Досліджено проблеми організації збуту сільськогосподарської продукції фермерськими
господарствами, які нині фактично стали повноправними суб'єктами в аграрній багатоукладній економіці,
пройшли свій перший етап формування і становлення. Проте проблема збуту фермерської продукції залишається
актуальною і потребує дослідження. Це, у свою чергу, і вимагає подальшого розвитку системи маркетингу
фермерської продукції.
Обґрунтовується необхідність маркетингового підходу до вибору оптимального каналу збуту на засадах
бенчмаркінгу. Проведено порівняльний аналіз найпопулярніших каналів збуту фермерської продукції.
Запропоновано застосовувати метод ієрархій з метою визначення оптимального каналу розподілу.
Визначено пріоритет економічних та організаційних характеристик каналів збуту сільськогосподарської
продукції фермерами. Наведено приклад визначення конкурентоспроможних каналів збуту овочевої продукції
фермерських господарств.
Перспективою подальших досліджень є розгляд застосування інноваційних методів збуту в реалізації
фермерської продукції, що дасть можливість підвищити ефективність організації комерційної діяльності
фермерів. Economic results of farm activities depend on efficient distribution of agricultural products. Marketing strategies help private farms to sell their products and gain some benefits. Marketing researches include comparative analysis of competitors and substantiate a right choice of distribution channels. Purpose. The purpose of the article is to research and substantiate marketing approaches to choose the optima l distribution channel for farm agricultural produce. Results. Distribution problems of agricultural produce are connected with private farms as well as distribution channels. SWOT-analysis shows strong and weak sides of selling farm produce and reveal their opportunities and threats. On the other hands, current trade channels have different advantages and disadvantages. Nowadays private farmers choose the distribution channels basing on their own experience. Basing on this method, farmers can compare dif ferent channels and choose the most competitive one. For example, our research has shown that processing enterprises are the most competitive to sell fresh farm vegetables, whereas markets are the least competitive. |
URI: | http://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/6126 |
Appears in Collections: | Modern Economics. - 2019. - Вип. 14 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
holubiev.pdf | 468,62 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.