Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/8706
Title: Особливості стратегічного менеджменту підприємства в парадигмі сучасних викликів
Other Titles: Features of Strategic Management of the Interprise in the Paradigm of Modern Challenges
Authors: Яценко, О. В.
Яценко, В. М.
Яценко, В. О.
Yatsenko, O.
Yatsenko, V.
Yatsenko, V.
Keywords: стратегічний менеджмент
стратегія
менеджмент
критерії ефективності
збалансований розвиток підприємства
strategic management
strategy
management
efficiency criteria
balanced enterprise development
Issue Date: 2020
Citation: Яценко О. В., Яценко В. М., Яценко В. О. Особливості стратегічного менеджменту підприємства в парадигмі сучасних викликів. Modern Economics. 2020. № 23(2020). С. 239-245. DOI: https://doi.org/10.31521/modecon.V23(2020)-38.
Abstract: У статті розкрито сучасні особливості стратегічного менеджменту вітчизняних підприємств із врахуванням змін у світовому середовищі. Розглядається сутність стратегічного менеджменту на підприємстві, досліджуються підходи різних науковців щодо цієї проблеми, аналізується його структурні особливості. У статті висвітлені інструменти стратегічного менеджменту підприємства, які стають в умовах невизначеності зовнішнього середовища чи не єдиними технологіями ефективної діяльності, забезпечують стійку конкурентну перевагу, дозволяють завоювати та утримувати провідні позиції на ринках збуту. Також в роботі наведені основні етапи стратегічного менеджменту на підприємстві, послідовне та систематичне виконання яких, може привести до ефективної діяльності на ринку. Важливим питанням дослідження стратегічного менеджменту є висунення та обґрунтування рекомендацій, що спрямовані на вдосконалення системи його функціонування на підприємстві.
Strategic management is able to ensure the effective functioning of the enterprise in the external environment, which is constantly and unpredictably changing and is an important management technology. In these conditions, the quality of enterprise management begins to play a major and decisive role not only in achieving the goals, but also in the survival of the enterprise in conditions of fierce competition. Purpose. The purpose of the article is to theoretically substantiate and systematize the features of strategic management of the enterprise in the context of global influences. Results. Thus, strategic management is a special technology in the management of the enterprise in today's unstable conditions and many other factors that have a significant impact on the enterprise as a whole. Strategic management has a positive effect on ensuring long-term increase in the value of the business, the achieving the main goal of business development. In this regard, even during the crisis, which covered both the production and financial spheres, it is extremely important to find additional reserves of innovation of the enterprise, to find new ways of technical and technological modernization to increase competitiveness in domestic and global markets. Conclusions. Summarizing the above, we note that the main advantage of strategic management is to minimize the negative consequences of the uncertainty of the future. Also, when using strategic management, the company focuses on the study of external factors, to change which must be adapted quickly enough. Due to the study of the external environment and forecasting the behavior of the enterprise in different conditions, an appropriate basis for strategic and practical decisions is formed. With the application of strategic management, the company becomes more manageable by comparing the results with strategic plans.
URI: http://dspace.mnau.edu.ua/jspui/handle/123456789/8706
Appears in Collections:Modern Economics. - 2020. - Вип. 23.

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
yatsenko.pdf904,8 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.